Idrettsfag

På idrettsfag møter du studieforberedende fag kombinert med praktisk idrettsfaglig opplæring. Her kan du kombinere enten toppidrett eller breddeidrett med teoretisk skolegang. Hverdagen byr på utfordringer og utvikling i egen idrett, turer og friluftsliv, idrettsarrangement og ekskursjoner.

Hvorfor velge idrettsfag?

Du lærer

• om fysisk aktivitet og trening
  • treningsledelse
  • om helse, kosthold og kroppens oppbygging
  • teoretiske fag

Inntil halvparten av elevene på Vg1 kan tas inn på grunnlag av opptaksprøve eller dokumenterte ferdigheter.

Du bør være

• interessert i helse og fysisk aktivitet
  • innstilt på trening hver dag, i og utenfor skoletiden
  • god i én eller flere idretter

Les mer om idrettsfag på vilbli.no

Hvorfor velge idrettsfag på Strand vgs?

Dersom du er glad i idrett og friluftsliv og ønsker generell studiekompetanse, er idrettsfag et naturlig valg. På Strand vgs får du muligheten til å dyrke dine interesser i et trygt og stimulerende skolemiljø. Du treffer lærere som er topp motiverte og svært kompetente på sine fagområder. Men det viktigste av alt; lærerne våre bryr seg om sine elever og legger til rette for at trivsel og utfordringer går hånd i hånd.

Idrettsfag på Strand vgs har gjennom mange år hatt svært gode resultater på elevundersøkelsen. Både trivsel i klassen, trivsel med lærerne og trivsel på skolen, noe som igjen legger grunnlag for gode faglige resultater.

Vi tilbyr våre elever supre treningsforhold, vi har bl.a. distriktets flotteste fotballhall. Skolen har også spennende natur på alle kanter, både i form av fjell, fjord og ferskvann. På idrettsfag står opplevelsene i kø. Flere ganger i året drar vi på korte og lange turer; alt fra klatredager, terrengsykling, fotturer og kajakkturer i nærmiljøet, til skikurs og snøhuletur på vinterfjellet og treningsleir i utlandet.

Særskilte tilbud på Strand vgs:

• Idrettsfag på Strand vgs driver sitt eget treningssenter, Godt trent. Her vil du som elev få prøve deg i driften av et fullverdig treningssenter og få mulighet til å kurse deg som instruktør og treningsveileder.
  • Idrettsfag på Strand vgs tilrettelegger for at idrettselevene skal få delta i actionfylte friluftsaktiviteter. Elevene vil få mulighet til valgfri deltagelse på spennende aktiviteter som løssnøkjøring, klatring, rafting, surfing m.m.
  • Strand vgs er svært opptatt av samarbeid med de lokale idrettslagene for å gi elevene et best mulig helhetlig tilbud.

Driver du idrett på kretsnivå eller landslagsnivå kan du nå få tilleggspoeng når du søker deg inn i videregående skole. For å få disse tilleggspoengene så må du få bekreftet av kretsen eller landslagsnivået at du driver i din idrett.

Søknadsskjema for å søke om tilleggspoeng (PDF, 177 kB)

Søke skoleplass

Første året - Vg1

Du går på skolen i tre år, og du må ha både fellesfag og programfag i løpet av de tre årene. På Vg1 velger du hvilket fremmedspråk og hvilken type matematikk du vil ha.

Det er 35 timer undervisning i uken, og 23 timer er fellesfag og 12 timer er programfag. Hvilke programfag du kan velge, er avhengig av skolens tilbud..

Andre året - Vg2

På Vg2 har du færre fellesfag og flere timer i progamfag enn på Vg1.

Det er 35 timer undervisning i uken, og 18 timer er fellesfag og 17 timer er programfag. Hvilke programfag du kan velge, er avhengig av skolens tilbud.

Tredje året - Vg3

På Vg3 har du færre fellesfag og flere timer i progamfag enn på Vg2.

Det er 35 timer undervisning i uken, og 13 timer er fellesfag og 22 timer er programfag. Hvilke programfag du kan velge, er avhengig av skolens tilbud.

Veien videre

Du oppnår studiekompetanse og kan ta høyere utdanning. Det betyr at du kan søke de fleste studier ved høyskoler og universiteter.

Husk at noen studier kan ha spesielle opptakskrav. Dette bør du sjekke, før du velger fag.

Utdanningsprogrammet gir også grunnlag for å ta på seg trenerjobber innenfor idretts- og friluftsliv, spesielt innenfor barneidrett.
Du finner søknadsfrister og -krav på samordnaopptak.no