1. august 2024 trer ny opplæringslov i kraft. I videregående opplæring for voksne kommer det en ny reform som følge av fullføringsreformen, modulstrukturert fag- og yrkesopplæring.
Det har pågått et forsøk med modulstrukturert opplæring i videregående opplæring for voksne i 13 lærefag siden 2017. Det er tenkt at denne opplæringsmodellen skal være hovedmodell i utvalgte lærefag i videregående opplæring for voksne i fremtiden og dette vil sannsynligvis tre i kraft fra 01.08.24.
De 13 lærefagene som i første omgang er modulstrukturerte er:
- Helsearbeiderfaget
- Salgsfaget
- Rørleggerfaget
- Logistikkfaget
- Kokkfaget
- Ernæringskokkfaget
- Renholdsoperatørfaget
- Betongfaget
- Snekkerfaget
- Malerfaget
- Produksjonsteknikkfaget
- Gjenvinningsfaget
- Fiske og fangst
Her har vi prøvd å illustrere hvordan MFY er forskjellig fra ordinært yrkesfaglig løp i videregående opplæring for voksne (forklaring etter figuren):
I de 13 lærefagene er det ikke lenger fellesfag og programfag som i et ordinært videregående løp. I de modulstrukturerte læreplanene er det én læreplan der vg3-læreplanen er splittet opp i moduler. Det er lagt til mål fra fellesfag og programfag på vg1 og vg2 som er nødvendige for den enkelte sluttkompetanse. I tillegg er det er en egen modul for norsk og samfunnskunnskap.
Opplæringen i de 13 fagene som er modulstrukturerte skal i hovedsak foregå i bedrift, men det kan forekomme opplæring i regi av våre voksenopplæringssentre. Dette er imidlertid individuelt bestemt da hver enkelt kandidat skal gjennomgå en realkompetansevurdering (RKV) for å identifisere gjenstående opplæringsbehov.
Figuren under viser en forenklet fremstilling av hvordan veien til fagbrevet blir i MFY (forklaring etter figuren):
Siden opplæringen i hovedsak skal foregå i bedrift er det en forutsetning at søkere til disse sluttkompetansene er innstilt på å gå fort ut i lære eller en fagbrev på jobb-avtale. Det er fortsatt mulig å ta fagbrev som praksiskandidat i disse sluttkompetansene, men det vil være de modulstrukturerte læreplanene som ligger til grunn for fagprøven.
En annen måte denne opplæringsmodellen skiller seg fra ordinær lærlingeordning er at hvert kompetansemål i læreplanen skal vurderes. Derfor får hver enkelt lærling tett oppfølging av programfaglærer. Når alle kompetansemål er vurdert og godkjent kan kandidaten meldes opp til fagprøve. Krav om en sentralt gitt vg3-eksamen før fagprøven er foreløpig på høring.
Ordningen kvalifiserer ikke til påbygg til studiekompetanse siden en ikke tar hele fellesfag, men det er mulig å oppnå studiekompetanse i etterkant ved å ta de seks fagene som inngår i 23/5-regelen.
Det er mulig å lese mer om modulstrukturert læreplaner hos Utdanningsdirektoratet og Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse, inkludert forsøket, her:
Utdanningsdirektoratet (Udir)
Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir)
Kontaktperson: Marianne Knudsvik – rådgiver opplæringsavdelingen, Marianne.knudsvik@rogfk.no